Pau Miró i Lluís Homar adapten el clàssic Terra Baixa deixant de banda les trames perifèriques de
l'obra per ressaltar-ne només la trama
amorosa principal. Homar interpreta tot sol els quatre personatges sense
servir-se de cap vestuari diferent ni de cap altra ajuda més que el seu propi
cos i la seva versatilitat i fa tan bé la seva feina que tothom és capaç de
reconèixer si és la Nuri, la Marta, el Manelic o l'amo Sebastià qui ens parla
en cada moment.
No m'hagués imaginat que el fet d'unir quatre personatges tan
diferents en una sola veu donés tants resultats. Hi ajuda, i molt, l'espai
dissenyat per Lluc Castells, una escenografia en dos plans diferents carregats
de simbolisme: la Terra Baixa, un lloc minimalista, fred, corrumput, i la Terra
Alta, un lloc càlid, fèrtil, verge i natural. En un moment arriben a fondre's una amb
l'altra i la passió, l'amor i la lluita de la Terra Alta arriben a engolir-se
les tristeses i les pressions de la Terra Baixa. La il·luminació de Xavier
Albertí i David Bofarull (es mereixen un premi i un bon reconeixement) és absolutament encertada i converteixen alguns moments de l'obra en poesia visual. A aquest
joc de llums se sumen les transicions musicals creades per la Sílvia Pérez Cruz
que, amb la seva veu neta i especial, tenyeix de sordidesa la història engrandint
aquesta vessant un tant esquizofrènica i quatripolar
de l'adaptació. Són precisament els efectes de llums i de so els que posen el
toc sensible i afectiu a una obra que a vegades s'allunya massa del públic. Homar
fa un gran treball de text i demostra una capacitat narrativa gairebé perfecta
però he trobat a faltar una mica d'emotivitat; la seva interpretació contenida,
una dramaturgia lineal i l'excés de naturalitat escollides expressament pel
director, produeixen un 'efecte distància' massa gran entre l'actor i
l'espectador.
De qualevol manera, crec que la posada en escena és un bon
assoliment i no es pot negar que Lluís Homar es troba en un excelent moment
professional. Així ho demostra amb una energia ben dosificada i amb aquesta
voluntat de transformar els clàssics en, gairebé, experiments teatrals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario