martes, 21 de octubre de 2014

No hay nada más

No hay nada más nube
que el descenso de tu ingenio
hasta la comisura de mis labios.
No hay nada más miedo
que el enjambre de sueños que ya no se cumplirán.
No hay nada más hueco
que la falta de costumbre
ni nada más costumbre
que pensarte sin sentido.
No hay nada más muerte
que la insolencia de un predicado sin corazón.
No hay nada más hielo
que un adiós oliendo a estación y a lágrimas
o a punto de partida
y no hay nada más punto de partida
que la crueldad de una despedida sin nombre.
No hay nada más cielo
que una golondrina suspendida en los tejados
ni nada más suelo
que una ciudad amaneciendo.
No hay nada más quizás
que un puente hasta tu almohada
ni nada más valor
que el respeto a uno mismo.
No hay nada más vértigo
que perderse un minuto de tu respirar
ni nada más dentro
que todo lo que vomito.
No hay nada más mapa
que tu mirada perdida en mis ojos
ni nada más hambre
que el cigarro de después.
No hay nada más abismo
que el espejismo de dudas a la espalda.
No hay nada más música
que un silencio cómodo.
No hay nada más camino
que subir un peldaño hacia tus fracasos.
No hay nada más antídoto
que quererte a pedazos y a veces.
No hay nada más regalo
que el aquí y el ahora.
No hay nada más mundo que tú.
Y que tú no hay nada más.
Ni nada menos.

jueves, 9 de octubre de 2014

Quién eres

Quién será esa persona
que viste con tu ropa y que usa tu voz.
Quién será él, me pregunto.
Quién debe ser el que habla
casi siempre
sin la vergüenza de una mañana
descompuesta en rayos de sol carismáticos.
Quién es el que
vive
y ríe
y folla
sin pedir perdón
ni permiso.
Quién es ese del que apenas
pronuncié su nombre
-siempre me han gustado más los apellidos con personalidad-.
Quién eres en realidad.
No lo sé
(y diría que apenas me importa).
Sin embargo podría quedarme
a vivir en cualquiera de tus costillas.
Con una fe ciega.
Palpando solo el aire molesto
que se interpone entre tu cuerpo y el mío.

Me pregunto si sabes lo que es querer.
Si alguna vez te desangraste
mirando las huellas de una cama vacía
y unas sábanas revueltas.
Si alguien te hizo llorar,
emocionarte,
recordar para siempre.
Y me pregunto qué pasó con tus sueños.
Y dónde quedaron aquellas -nuestras- noches de invierno.

No hay nada más difícil
ni más hermoso
que mirarte a los ojos
y preguntarme
quién será ese hombre
además de ser mar en calma.

Creo que lo mejor que podrías hacer por el mundo
es salir desnudo a la lluvia.

Yo diría que eres
un poco así como la naturaleza:
a veces, todo muerte.
A veces -muchas-,
todo música.

miércoles, 1 de octubre de 2014

Woyzeck

Els Parking d'Hivern (Parking Shakespeare) ho han tornat a fer. L'han tornat a clavar. I és que sembla que els actors en comptes de treballar-se els persontges se'ls hagin empassat (enteneu-me) de com arriben a brodar la interpretació. Aquest cop han escollit Woyzeck, de l'alemany Georg Büchner, una obra que va quedar inacabada amb la mort prematura de l'autor i que ha estat publicada pòstumament. La companyia, que ja va representar l'obra fa gairebé un any a Palo Alto i que va fer servir llavors un espai ampli, gèlid, diàfan, aquest cop ho fa a la Sala Beckettamb el denominador comú de fer servir com a úniques armes les seves veus i les seves magistrals capacitats interpretatives.  De fet, és ben igual l'espai i el temps on se situa l'acció, no importa gaire, perquè l'obra, que va ser escrita a principis del segle XIX podria extrapolar-se a avui dia i emmarcar-se en qualsevol escenari. 

Woyzeck és un soldat que viu sota la pressió d'estaments en una mena de caserna on un doctor que el fa servir de conillet d'índies i un capità que intenta dur-se'l al seu territori el fan embogir. Aquesta follia que és cada cop més evident fa que la relació amb la seva dona se'n vagi a norris mentre ella l'enganya amb un altre soldat. És, per tant, una història clàssica de gelosia, de traicions, d'humiliacions, de poders, de pressions socials i de limitacions humanes. Què seria capaç de fer algú en la situació del Woyzeck, que és un pobre titella en mans d'un titellaire, que no és res més que el sistema de classes? És una història que retrata una vida pobra, envoltada de gent sense cor que tenen com a bandera un egoísme gairebé necessari per a la seva supervivència. Una història humana, com deia, que podria tenir cabuda ahir i avui, aquí i allà, amb tu i amb mi com a protagonistes. 

L'obra comença suau però va in crescendo sense aturar-se, amb un ritme espectacular. Els personatrges secundaris són claus per entendre la bogeria del protagonista, i és que no n'hi ha cap que toqui de peus a terra. Tot i ser un guió dur, hi ha diàlegs molt poètics, sobre tot del Woyzeck, que comença essent algú que sembla veure més enllà de les quatre parets que l'envolten però no se n'adona de l'engany que viu a la seva pròpia casa, per esdevenir algú encegat per una passió que ja no és capaç de controlar i que, tot i així, fa pena. Com sempre, un repartiment fantàstic i, en aquest cas, a més, una direcció actoral impecable. 

No us la podeu perdre, hi són fins el 5 d'octubre.